Parents~

ouh,,dah lama tak update blog,,
tajuk pun parents ataupun ibu bapa dalam bahasa melayu,,
dekat sini aku nak cakap bagaimana hati aku boleh tersentuh dengan sikap ibu bapa,,
citer ny terbukak sebab we're discussing about the other person,,not gossiping,,
about the money problem also,,

my parents said "a long time ago,,we're also suffered like them"

yeah,,i know,,my parents has tell everything since i was in childhood,,

then they continue "if got a chance to continue further study,,don't waste your chance,,just study,,not study for our,,but for your future"

haaa,,time ini aku mula terdetik hati aku,,aku terasa sebak sikit,,

then my mother said "if got a great job,,adik(cause i'm the youngest) nak bagi ibu duit,,bagilah,,but ibu tak harap pun"

okey this part make i tears starts to drops,,

then my father continue "tak payah adik,,kalau ayah panjang umur,,duit pencen ayah dah dapat tampung ibu dan ayah,,lagipun time tuh mungkin ibu and ayah jew yang tinggal kat rumah tu,,adik and kaklong dah ada own family,,"

this part,,aku tahan airmata aku untuk mengalir,,tapi aku menangis dalam hati,,
i keep this felling,,

"kalau ada rezeki,,duit pencen tu ibu and ayah nak pergi umrah or haji,,mudah-mudahan kalau ada rezeki"

perasaan aku mase tuh,,memang sukar nak diungkapkan,,masa dalam perjalanan dalam kereta tuh,,aku duduk belakang dan membisu,,if aku bersuara mungkin lebih banyak pekara akan keluar,,,mungkin air mata aku akan mengalir lebih deras,,

for the conclusion,,kita perlu hargai pengorbanan ibu bapa kita,,
even our parent da berpisah sekalipun,,don't just keep blaming them,,
mereka dah buat yang terbaik untuk kita,,bersyukur dengan apa yang kita ada,,
cuba tanya keluarga masing-masing,,pernah tak parent korang hadapi masalah suatu ketika dahulu??aku percaya dalam setiap keluarga mesti pernah ada masalah,,

aku akan cuba untuk belajar dan mencari pekerjaan yang baik demi keluarga dan diri sendiri,,Ya Allah,,bantu lah insan mu ini dalam hadapi kehidupan akan datang Ya Allah,,sesungguhnya engkau telah menetapkan apa yang terbaik bagi hambamu ini,,
Amin Ya Rabbal Alamin,,

No comments:

Post a Comment

Followers