5/3/2011 - 1st time terima rawatan di hospital,,

okee,,entry ny saja-2 buat,,sbb lagipun pikir-2 balik tak pernah pergi hospital terima rawatan,,

sebelum ny aku pergi klinik je,,dari darjah 1-5,, 5/3 tuh la first time pergi hospital,,haha



so terserlah kejakunan sikit,,maklumlah,,tak pernah dapat rawatan,,pergi hospital pun sebab ACCIDENT,,aku taknak cite pasal accident yang agak mengecewakan tu,,tapi masa aku accident tu,,aku perasan something dekat rakyat kita ny,,tak ramai suka membantu,,padahal tempat aku accident tuh ada perumahan,,dan ada orang kat luar,,ada 2-3 kereta dekat-2 tempat aku accident tu,,tapi dorang dok dalam kete je,,macam takde apa yang berlaku,,dengan tangan luka,,kaki berdarah,,aku g alihkan motor ketepi dulu,,sakit aku tak pikir,,kutip handphone n kunci yang jatuh kat jalan,,then baru aku check luka,,bila dah tengok luka tu,,baru aku rasa sakit,,darah kat kaki mmg tak banyak,,tapi boleh menitik jugak kalau jalan,,tapi aku tak sempat nak berterima kasih kat dua orang ny,,sorang pakcik ny,,dia dekat belakang dalam 200-300 meter je dari belakang aku time accident,,dia dah lalu tengok aku,,tak smpai 500 meter dia patah balik,,dia tengok lagi,,then baru dia patah balik berhenti tolong aku,,tapi aku tau niat dia ikhlas tolong aku,,tak macam orang-2 dalam kereta,,dok tengok tunggu motor aku beralih dari tengah jalan,,kalau aku tau,,mmg aku takkan alihkan,,oke,,back to pakcik tadi,,dia datang dekat aku tanya aku oke tak,,aku cakap oke jugak la cik,,

"ish,,kena pergi hospital ny dik,,jari tuh nak putus dah,,meh pakcik hantar" pakcik tu berkata,,pakcik ny punya gimik sampai kata jari nak putus tuh,,haha
"takpe cik,,saya boleh pergi sendiri ny,,lagipun motor saya boleh hidup lagi ni"aku berkata,,sbb aku taknak susahkan orang kalau boleh,,tapi time aku nak pergi dekat motor,,tak jauh kot,,tapi aku nak rebah,,sebab jari aku tak boleh berjalan sangat,,last-2 pakcik tuh tahan kereta kancil putih,,aku tak ingat no plat,,dua orang remaja lingkungan 22-25 gitu,,dia berhenti sbb pakcik tadi tahan,,
"kenapa ni?" abang driver tu tanya,,kawan dia kuar dari kete tengok aku,,
"ya Allah,,accident,,nak tumpang g hospital ea?jom-2" kawan dia papah aku masok dalam kereta,,
sakitnya masa tu,,mmg tak boleh kata la,,then,,ada orang call abang tuh,,dia suruh aku senyap,,aku diam dan aku curik-2 dengar perbualan dia,,rupa-rupanya dia nak rush pergi hantar ba
rang,,dorang salesman,,tapi sanggup dorang tumpangkan aku,,dengan serba salah aku cakap dekat abang-2 tuh,,
"abang,,sorry menyusahkan abang,,"
"dah,,kau dekat belakang diam-diam,,bagi aku tak menyusahkan,,sebab kita sama melayu,,saling tolong menolong,," abang yang driver tuh cakap,,
aku tambah "ye pun abang nak tolong saya,,jgn la smpai langgar lampu isyarat,,nanti tak pasal-2 polis saman abang,,"
"polis nak saman??kitaorang serahkan kau dekat polis,,dah kau luka macam tu,,bawak moto pun tak boleh,,takkan nak lambat-2 kot??"
kita orang ketawa,,

Then sampai je hospital,,nek kerusi roda,,g kaunter dia check nadi/denyutan jantung,,
abang kat kaunter tuh tanya "ini mesti kau merempit kan??"
"abang,,badan macam ny macam mana saya nak merempit"aku tambah smbil ketawa,,
"abis tuh?"abang kaunter tanye,,
"kawan langgar" selamba aku jawab,,
then datang sorang ny,,aku tak kenal sape pun dia,,n apa kerje dia pun aku tak tau,,
datang-2 tanya aku,,

"nama ayah siapa??kerja apa?" pakcik tu tanye,,
"rosli,,keje tnb,"
"lah,,,anak rosli rupenya" pakcik tu ketawa then dia keluar,,

bila dah masok nak terima rawatan dan kaki aku dib
andage kan buat sementara waktu,,
nurse tuh bukak balutan dan belek kaki aku,,

"ouh,,ini,,luka macam ny tak payah jahit ny lah boleh?"
"kalau boleh jangan jahit kak,,sakit tuh,," aku berkata,,

disini aku pelik sikit,,dia boleh tanya aku nak jahit ke tak,,,haha,,apa punya akak la,,
masok tempat rawatan,,dia basuh luka aku macam basuh kain gamaknya,,
perit gila,,time dia spray untuk hentikan pendarahan tuh yang aku menjerit habis,,
bisa dia tak terkata la,,sunat pun tak sakit macam tu,,
then keluar-2 je,,aku tengok ada 5-6 orang kawan aku tunggu,,sbb aku dah inform,,
lagipun ada sorang tuh buat jamuan masa tuh,,so dorang gerak naik satu kereta,,
tapi aku tak tahu nak cakap menyesal or itu satu pengajaran buat aku,,

sbb benda tuh kita tak duga,,eventhough sebelum ny kuar nan membe aku tuh tade apa-2,,
start accident tuh,,aku takot kalau ada orang cucuk angin,,mmg aku mengelak ke tepi,,kalau agak-2 dia still cucuk angin aku berhenti tepi,,
bawah ny gambar-2 luka aku,,
kalau takut darah jangan tengok,,

ini direct lepas dorang cuci luka aku,,kalau tak pasir rumput ada kat kaki aku,,haha..teruk kan??tapi slipper aku tak putus pun,,seluar koyak sikit,,baju tak koyak langsung,,

ini tangan kiri,,nampak tak terkopek dekat telapak tangan tuh,,yang macam berair tuh,,mmg berair pun,,tapi lama-2 kulit kat tapak tangan tuh tumbuh balik,,tapi ambik masa dekat 1 bulan nak fully baik tangan tuh,,
ini sehari selepas kejadian,,kaki kiri aku,,kanan takde apa-2,,mandi paling seksa,,aku ambik plastik n salotape,,aku balut kaki aku dalam plastik,,then salotape,,senang kan??haha,,tapi seksa,,mak aku cakap ambik air then lap-2 badan dah la,,tapi aku rasa tak selesa,,aku kena mandi,,terpaksa la buat,,masa ny kaki aku still boleh jejak lantai,,dah masok hari ke-3,,tak boleh jejak kan kaki kat lantai,,bengkak abis,,n masa tuh exam,,tapi aku tak ambik,,1 week aku cuti,,n minggu depan cuti masa tuh,,jadi 2 minggu aku cuti,,
inilah pengajaran buat aku,,

*sorry cite ny panjang lebar,,tapi ia kisah benar*

No comments:

Post a Comment

Followers